ایمنی در صنعت

به گفته دکتر فاطمی خطر ی که مردم منطقه عسلویه را تهدید می‌کند، احتمال بارش باران است که با وضعیت هوای منطقه شدیدترین باران اسیدی را رقم خواهد زد که برای ساکنان این منطقه بسیار خطرناک است.

به گزارش پایگاه خبری پایگاه خبری hse  :  همزمان با شروع بهره برداری از فازهای پارس جنوبی در سالهای گذشته و روشن شدن فلرها (مشعل ها)ی این واحدها ورود آلاینده ها به هوای عسلویه آغاز شد و با گذشت زمان و آغاز به کار فازهای دیگر بر این آلودگی افزوده شد. به طوری که در سال 87 با اندازه گیری آلاینده های هوا مشخص شد میزان آلودگی بسیار زیاد بوده و چندین برابر تهران می باشد. البته از منظر نوع آلاینده ها تفاوت هایی بین دو شهر وجود دارد ولی با توجه به میزان خطرناکی و غلظت آنها در دو شهر این قیاس صورت گرفته است. لازم به ذکر است از آلاینده های بسیار خطرناک این منطقه SOx و NOx می باشد و بیشترین تجمع آلودگی در شهر بیدخون می باشد. زیرا با توجه به جهت باد غالب منطقه از غرب به شرق و قرارگرفتن این شهر در دامنه کوه فروریزش و جمع شدن آلاینده ها در این قسمت بیش از سایر قسمت ها می باشد

در همین راستا در سال 87 مصاحبه ای با آقای دکتر محمدرضا فاطمی مدیر تیم نمونه برداری از آلاینده های عسلویه صورت گرفت که ایشان به وضع اسفناک هوای عسلویه اشاره می کنند که ما نیز با توجه به شرایط کنونی این منطقه و بهره برداری از فاز 15 و 16 پارس جنوبی در حالی که واحد SRU (sulfuric recovery unit) این فاز به بهره برداری نرسیده است لازم دانستیم علاوه بر بازتاب مجدد این گفتگو، برخی از نکات کارشناسانه ایشان را که اخیرا صورت گرفته است نیز منتشر نمائیم.

تولید مواد و پسماندهای شیمیایی و هدایت این مواد آلوده‌کننده به سمت مشعل‌هایی که رو به آسمان عسلویه قد برافراشته‌اند، خطر ابتلاع به بیماری‌های تنفسی را افزایش داده است

مدیر گروه بیولوژی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با اشاره به این موضوع و ابراز نگرانی از آلودگی بیش از اندازه این منطقه گفت: متأسفانه با وجود آلودگی‌های خاک، آب و هوای این منطقه کاری برای آن صورت نگرفته و آلودگی‌ها هر روز بیشتر می‌شود تا آنجا که در حال حاضر آلودگی این منطقه 100 برابر تهران است. بدیهی است با توجه به گذشت 5 سال از این مصاحبه و بهره برداری از واحد های جدید به نظر می رسد در صورت عدم اجرای برنامه های کنترلی جدید بر میزان این آلاینده ها افزوده شده باشد.

دکتر محمدرضا فاطمی با تاکید بر اینکه روی فاضلاب‌های این منطقه که غالبا صنعتی بوده و از آلودگی زیادی برخوردار است، هیچ نوع تصفیه‌ای صورت نمی‌گیرد، افزود: آلودگی‌های میکروبی ناشی از تخلیه فاضلاب به دریا نه تنها برای آبزیان و موجودات دریایی خطرناک است بلکه می‌تواند روی ساکنان منطقه تاثیرات نامطلوبی گذاشته و بیماری‌زا باشد.

وی با اشاره به بی‌مهری مسئولان نسبت به این منطقه آلوده، علت اصلی آلودگی این منطقه را حضور پالایشگاه‌هایی می‌داند که گازهای آلاینده آن بدون تصفیه خارج می‌شود. به گفته او در زمان راه‌اندازی این منطقه با این کاربری قرار بوده دستگاه‌های تصفیه در منطقه نصب شود که به‌دلیل تحریم اقتصادی این کار انجام نشد و در حال حاضر آلودگی در منطقه منتشر می‌شود.

مدیر گروه بیولوژی واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر گازهای تصفیه نشده در منطقه سوزانده می‌شود، بیان داشت: این موضوع باعث شدت آلودگی هوا در منطقه و در نتیجه بیماری‌های تنفسی- یکی از بیماری‌های شایع در میان افراد این منطقه- شده است.

به گفته او خطر دیگری که مردم منطقه را تهدید می‌کند، احتمال بارش باران است که با وضعیت هوای منطقه شدیدترین باران اسیدی را رقم خواهد زد که برای ساکنان عسلویه بسیار خطرناک است.

دکتر فاطمی با اشاره به تبخیر بسیار زیاد آب در این منطقه یادآور شد: این شرایط آب و هوایی باعث شده تا این منطقه با وجود برخورداری از نوعی خاک خاص، از این لحاظ هم آلوده باشد که باید هرچه سریع تر برای آن فکری کرد.

تخریب ساحل

مدیر گروه بیولوژی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد همچنین از تخریب ساحل عسلویه برای بهره‌برداری از آن خبر داد و بیان کرد: خاک‌ریزی برای افزایش ساحل به سمت دریا در حال حاضر در عسلویه از سوی مسئولان این منطقه در حال انجام است.

با وجود اینکه مدت‌هاست در مورد شدت آلودگی این منطقه و خطرات و بیماری‌هایی که مردم به آن دچار شده‌اند، اخطار داده شده اما مسئولان محیط‌زیست نسبت به این موضوع سکوت کرده‌اند.

دکتر فاطمی ضمن ابراز نگرانی از این موضوع و همین‌طور پیشروی ساحل به سمت دریا و ساحل‌سازی‌ که در این منطقه در حال پیگیری است، ادامه داد: کسی به این خطر که بیخ گوشمان است، توجه نمی‌کند مسئولان به‌دنبال احیای دریا به نفع ساحل هستند که این اتفاق باعث شده مهم‌ترین زیستگاه دریایی ایران در معرض خطر جدی قرار گیرد.

 

خاک هم آلوده است

 

آمارهای ارائه شده در سال 86 در مورد آلودگی هوا در شهر صنعتی عسلویه نیز نشان‌دهنده افزایش میزان آلودگی است و تعداد فلزها ‌ در این منطقه به 98عدد رسیده است. دکتر محمدرضا فاطمی به این موضوع، فاضلاب‌های صنعتی این منطقه را اضافه می‌کند که یکی از موارد آلودگی اساسی به شمار می‌آید که بدون ملاحظه به سمت دریا سرازیر می‌شود.

وی ادامه داد: آلودگی این منطقه در مقایسه با تهران 100 برابر است در حالی که محیط‌زیست نسبت به این موضوع سکوت کرده است.

عدم‌حضور مناسب سازمان محیط‌زیست باعث شده تا بیشتر بودجه‌ها و هزینه به حجم توسعه عمرانی و گسترش زیرساخت برای ساخت و تجهیز شرکت‌ها اختصاص یافته و کمتر به بحث زیست‌محیطی و آلودگی هوا‌، آب و انسان‌ها توجه شده است.

از سوی دیگر مواد شیمیایی شرکت‌ها، هم بو دارند و هم دود که هر دو به‌خودی خود می‌تواند بر دامن زدن به سرطانی بودن ترکیبات موجود کمک کند.

بنا به گفته برخی از افراد شاغل در شهر عسلویه وزش باد غالب با توجه به اینکه از سمت دریا به خشکی و بیشتر از غرب به شرق منطقه در جریان است توانسته آلودگی را به مناطق شرقی شهر عسلویه مانند بید‌خون، نخل تقی، لامرد فارس، شیرینو و روستاهای اطراف منتقل کند که نمونه‌هایی از مشکلات تنفسی و سرفه‌های شدید در برخی از شهروندان مشاهده شده که البته منجر به اعتراض مردم نیز گردیده است.

منبع : پایگاه خبری HSE
نویسنده خبر : صالح صادقی


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی