ایمنی در صنعت

چک لیست در واقع لیست یا فهرستی از سؤالات است که سازماندهی، عملیات تعمیر و نگهداری و سایر قسمت و کارهایی که مربوط به یک سازمان می باشد، بررسی می نماید. هدف اصلی از ایجاد چک لیستها ارتقاء قابلیت اعتماد و عملکرد انسانی در طی مراحل گوناگون بررسی یک طرح و پروژه و یا مراقبت و اطمینان از اجرای مقررات و استانداردهای مهندسی متنوع می باشد. هر کدام از این موضوعات به طور فیزیکی می تواند مورد بررسی قرار گرفته و متناسب با شرایط موجود در آن چک لیست قید گردد. چک لیستها در واقع ساده ترین متد تشخیص خطر هستند.

در زمان تنظیم و ایجاد چک لیست، فرد تهیه کننده باید علاوه بر موضوع، اطلاعات اضافی دیگری نیز داشته باشد به عنوان مثال چنانچه چک لیستی برای یک سازمان تهیه گردد که در آن کلیه شرایط الکتریکی، مکانیکی و مهندسی ساختمان، کنترلها و غیره دیده شده باشد باید به عوامل و مشخصاتی از پروسه نظیر حد انفجار، آستانه واکنش یا قابلیت اشتغال نیز توجه گردد چک لیست باید به صورت جملات کوتاه و در عین حال کاملاً در ارتباط با هدف طراحی شود.

چک لیستها در واقع پشتیبان برنامه های Audit هستند. چک لیست ابزار مفیدی است به شرط آنکه جایگزین توانایی تحقیق و پیگیری فرد Auditor نشود.

محاسن چک لیست

از مهمترین محاسن چک لیست ها می توان به موارد زیر اشاره نمود :

چک لیست ساده ترین تکنیک در دسترس جهت تشخیص خطر می باشد.

هرچند طراحی چک لیست نیاز به دانش و اطلاعات جامع و خوب دارد در عین حال تکمیل آن به پرسنل ماهر و متخصص نیاز ندارد و می توان با تهیه دستورالعملهای مکتوب، نتایج مؤثری را بدست آورد.

از آنجاییکه استفاده از چک لیست به عنوان یک رفتار مطابق مقررات است و به معنای آن است که شخص استفاده کننده از دستورالعملهای مکتوب جهت اجرای یک عمل مشخص در زمان لازم پیروی و تبعیت می نماید، لذا برای تکمیل آن حداقل آموزش لازم می باشد.

محدودیت های چک لیست

از مهمترین محدودیت های چک لیست ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

v چک لیست اسناد ساده ای از شرایط و وضعیت یک موضوع فراهم می آورد.

v چک لیست قادر نیست اولویتهایی را که به عنوان موارد غیرقابل قبول مشخص شده اند تشخیص دهد.

v چک لیست فقط می تواند بر یک موضوع خاص و در یک زمان خاص تمرکز پیدا کند و در نتیجه خطرات حاصل از روابط و همبستگی و پیوستگی واکنش هایی که در بین فرآیندها و روشها وجود دارد را نمی تواند شناسایی کند.

v چک لیست سبب محدود شدن حوزه تصور فرد می گردد.

v مهمترین محدودیت چک لیست آنست که چک لیست ها فقط بر اساس توانایی و تجارب قبلی افراد تهیه کنند آنها طراحی می شدند.

v چک لیستی که توسط افراد غیرمتخصص تهیه گردد ممکن است از توجه به موضوعات حساس و بحرانی غفلت ورزیده و آنها را مد نظر قرار ندهد.

v اگر چک لیست مستقلاً مورد بررسی قرار گیرد ممکن است خطرات بالقوه ای را که به دلیل حذف موضوعی تشخیص داده نشده اند، از نظر دور نگهدارد.

 

نظرات  (۱)

  • لامرد اسکای
  • سلام
    وب خوبی دارید ولی اگه وقت کردید قالبش رو عوض کنید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی