جرثقیلها بایستی حتماً مجهز به لوازم ذیل باشند . 1- چارت و نمودار توان کاری جرثقییل 2- آلارم شنیداری و فوری به هنگام حرکت رو به عقب 3- نشانگر زاویه بوم و آلارم زاویه بوم 4- آلارم اتوماتیک معرف ظرفیت ایمن جرثقیل ( صوتی و نوری ) 5- ضامن ایمنی روی قلاب
شرایط کار با جرثقیل : 6- حمل بار توسط جرثقیل بایستـی توسـط اپراتور واجد شرایط و به همراه حداقل یک کمکی ( ریگر ) انجام پذیرد . 7- وجود چارت و نمودار جرثقیل الزامی است و بایستی همواره در داخل کابین وجود داشته باشد و کلیه رانندگان و ریگرهای جرثقیل از نحوه استفاده آنها مطلع بوده و آموزش کافی دیده باشند . 8- تمام تجهیزات حمل بار بایستی در هنگام خرید به داشتن گواهینامه راهنمای استفاده صحیح و گارانتی توسط شرکت سازنده مجهز بوده تا حداکثر ایمنی فراهم گردد . 9- در شعاع های عملکرد مختلف جرثقیل بتوان از ایمن بودن آن و صحت عملکرد این تجهیزات اطمینان حاصل نمود . 10- میزان حد تحمل ایمن بار بایستی در محل مشخصی از تجهیزات مربوط به جعل و به وضوح توسط شرکت سازنده ثبت شده باشد . 11- محل قرار گیری جرثقیل جهت شروع به کار بایستی قبلاً کاملاً بررسی و از احتمال نشست جکها و انجام اقدامات مقتضی قبل از استقرار جرثقیل مطمئن گردید . 12- همواره بایستی دقت شود انجام هر اقدامی که باعث بر هم زدن شرایط ایمن کار با جرثقیل گردد ممنوع بوده و حتی تعمیرات جزئی نیز روی جرثقیل باید با مجوز قبلی انجام پذیرد . 13- قطعاتی که پس از بلند شدن توسط جرثقیل بایستی هنگامی که معلق هستند تنظیم شده یا چرخش نمایند و یا هدایت شوند. بایستی قبل از شروع کار در محل مناسبی توسط طنابی که طول مناسبـی داشـته باشـد توسـط دیگری تحـت کنترل قرار بگیرند . 14- هنگامی که جابجائی بار در مسیری است که تردد و فعالیت افراد زیاد میباشد یا بایستی عملیات محل را به زمان دیگری موکول نمود و یا تا پایان عملیات حمل در مسیر حرکت بار کلیه فعالیتها را تعطیل نمود . 15- کلیه وینچ ها بایستی دارای ترمز اضطراری باشند . 16- هنگامی که جرثقیل تحت بار میباشد و یا دستگاه روشن است ترک کابین جرثقیل توسط راننده اکیداً ممنوع است . |
|||
تهیه کننده: |
تایید کننده: |
||
صفحه 1 از 3 |
شماره بازنگری: صفر |
تاریخ بازنگری: 23/2/86 |
شماره کد: 455016 |
دستورالعمل ایمنی کار با جرثقیلها و تجهیزات وابسته به آن |
17- کلیه پله ها ، سکو ها، دستگیره ها و پدال های جرثقیل بایستی کاملاً تمیز و عاری از روغن گریس باشند . این مورد بایستی روزانه توسط اپراتور کنترل گردد . 18- استفاده از زنجیر جهت جابجائی سازه های سنگین اکیداً ممنوع است . 19- جرثقیل بایستی مجهز به بکسل های مناسب در سایز های مختلف بر اساس ظرفیت دستگاه ، شکل ، ورق گیر ، لوله گیر ، و ........ بوده و مرتباً توسط ریگر بازدید شده و در صورت بروز هر گونه اشکال از سیستم خارج گردند . 20- حمل افراد توسط سبد فقط بایستی به همراه کمربند ایمنی بوده و تنها افراد آموزش دیده حق ورود به سبد را دارند . 21- حتماً بایستی سطح زیرین جک های تعادلی توسط تخته فرش یکپارچه ای که سطح آن حداقل ٣ برابر سطح جک مذکور باشد پوشیده شود . چیدن چند تخته روی هم با آجر و وسائل دیگر اکیداً ممنوع است و تخته ها بایستی حتماً به سطح اتکائی پایه جک مرتبط باشند . 22- تراز بودن جرثقیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است جهت اطمینان از این امر پس از تراز اولیه جرثقیل بوم آن کاملاً عمود نموده و قلاب را تا نزدیک زمین پائین آورید در این حالت وایر ها و قلاب در هر جهت بایستی رو به مرکز قرار گیرند در غیر اینصورت تا تنظیم صحیح از کار با جرثقیل خودداری فرمائید . 23- تمام چرخ دنده ها و سایر قسمتهای انتقال دهنده نیرو باید دارای حفاظ و پوشش مناسب باشد . 24- کلیه جرثقیل ها باید دارای دفترچه راهنمای مشخصات فنی ساخت و نحوه بهره برداری و چگونگی تعمیر و نگهداری و دفترچه بازرسی های ضروری باشد. 25- کلیه جرثقیل ها باید مجهز به وسایل کنترل و ایمنی لازم و مطابق با استاندارد باشد و در انتها و همچنین در پایین دستگاه ( حد بالا و پایین ) جابجا نشود . 26- در جرثقیل ها دسترسی به کابین جرثقیل باید توسط نردبان ثابت و یا پله های مناسب صورت گیرد. 27- کابین راننده جرثقیل باید در مقابل گرما و سرما باید محفوظ باشد. 28- جرثقیل باید طوری مستقر گردد تا راننده آن دید کافی به اطراف داشته باشد. 29- دستگاه جرثقیل باید در همه حال بازرسی شده و نتیجه در برگ های مخصوص ثبت گردد. 30- در شرایطی که به دلیل سستی بستر یا ازدیاد شیب آن ، تعادل جرثقیل به خطر افتد ، نباید آن را به کار انداخت یا مورد استفاده قرار داد. 31- قسمتهای مختلف دستگاه ها و وسایل بالابر باید طبق برنامه ذیل مورد بازدید های دوره ای یا معاینه فنی و آزمایش قرار گیرند 32- آینه هایی که اطراف اتاقک جرثقیل وجود دارند باید به تعداد کافی و بطور دقیق نصب گردند تا راننده دید کافی در همه جهات را داشته باشد. 33- تلسکوپ جرثقیل نباید بیشتر از حد مورد نیاز جلو آید در غیر اینصورت خطر واژگون شدن جرثقیل وجود دارد. 34- در هنگام وزش بادهای شدید باید از هرگونه عملیات توسط جرثقیل جلوگیری به عمل آید. |